יום ה', יח’ בשבט תשע”ט
תשע''ד

במסגרת שיעורי האמנות בביה"ס התלמידים מציירים על פי יכולתם הפיזית והקוגניטיבית ובטכניקות שפיתחתי במהלך השנים בעבודתי בביה"ס. הציור מעשיר את עולמם של תלמידינו מחזק את הדימוי העצמי בעיני עצמו ובעיני סביבתו. לדעתי כל אחד יכול ללמוד לצייר אם מותאמת לו סביבת עבודה מותאמת אופטימלית כדי שיוכל לצייר באופן עצמאי. התלמידים מציירים על פי ציורים מהתקופה האימפרסיוניסטית והפוסט אימפרסיוניסטית, הם מכירים יצירות חשובות של אמנים מובילים כמו: ואן גוך, סזאן, מונה, פיסארו ומנה. התלמידים מציירים גם על פי אמנים ישראלים ידועים כמו: ראובן רובין, קדישמן ועוד... כך הם נחשפים לתקופות ולציירים. בנוסף משמשים צילומי נוף וטבע דומם המונח לפניהם כמקורות השראה ליצירתם האישית. לחלק מהתלמידים מותאמים מכחולים מיוחדים מי ביד ומי ברגל. משטח עבודה המונח בגובה ובזווית המתאימה ונוחה לצייר. התלמידים מציירים בצבעי שמן על קרטון או על קנבס. מטרות הלימוד · התמודדות עם ציור מהסתכלות. · התבוננות ביצירות טבע דומם מגוונות של ציירים שונים. · המשגה - צורה, צבע, אור וצל · קומפוזיציה ופרספקטיבה. · קישור בין תחומי למדעים. · צורות וצבעי פירות, ליבת הפרי, סוגי גרעיני פירות, היחשפות לעצים שונים ולשמותיהם, לצורות עלים, לשינוי צבעים על פי עונות שנה, לפרחים ועוד. מפי התלמידים: א.: אני אוהבת לצייר נוף ועצים ב.-א.: הציור מרגיע אותי ה.: רימונים זה פרי עם הרבה גרעינים וזה משקף בשבילי , הרבה מצוות שעשיתי. אני מרגיש שהתקדמתי מאד בציור וגיליתי שאני מוכשר בציור. ש.: הרימון בשבילי, זה פרי שמשקף הרבה צדדים בבני האדם א.: אני גיליתי את הכישרון שלי בציור לפני שנה. מאז נכנסתי לעולם היצירה.א: הציור נותן לי להוציא את הרגשות שלי החוצה, זה נותן לי להשתחרר מכל מיני דברים שמעצבנים אותי. מ.: אני אוהב לצייר. שירבו זכויותינו כרימון ויהיו לנו חיים טובים. י.: הציור בשבילי זה יצירה מורחבת שלא תהיה לי בשנה הבאה וזה יחסר לי מאד. ח.: כשאני מראה את הציורים שלי ואנשים מפרגנים לי זה משמח אותי. י.: כאשר אני מצייר אני מרגיש טוב ורגוע. אני אוהב לצייר את נופי אוסטריה. ר.: ציור בשבילי זה המון דברים, זה עושה לי טוב שאנשים אוהבים את מה שאני מצייר. ע.: אני מצייר עם כף רגל שמאל ומדבר בעזרת מחשב תקשורת. אני אוהב לצייר עצים ציור עושה לי טוב. א.: אני אוהבת לצייר פרחים ועצים. א.: אני אוהב לצייר. מוטיב הרימון הרימון מוזכר פעמים רבות בתנ"ך ובמקורות. הוא אחד משבעת המינים ומסמל בתרבויות שונות שפע ופריון, יופי וחוכמה. בשל יפי הפרי וערכיו הסמליים, נפוץ השימוש בצורתו לעיטור מבנים, מטבעות, לבוש ועוד. בבית המקדש הראשון עוטרו כותרות העמודים בשני טורים של רימונים עשויים נחושת. רימוני כסף ונחושת משמשים גם היום לעיטור ספרי תורה. אגדה מספרת ששלמה המלך עיצב את כתרו בדוגמת "כתר" הרימון.הביטוי "מלא כרימון" מבטא אדם עם ערכים, תוכן ותורה.נהוג לאכול בראש השנה רימונים כדי שנקיים מצוות ככמות הגרגירים שברימון ומאחלים: "ירבו מצוותינו כרימון". התלמידים בחרו איך לצייר את הרימון והחליטו על צבעי הרקע. תהליך הלימוד - מוטיב הרימון · התלמיד בוחר את הקומפוזיציה שהוא רוצה לצייר, כמה רימונים שלמים וחצאים. · התלמיד מחליט היכן יונחו הרימונים, על שולחן או אדן חלון וכד'. · התלמיד בוחר צבע מתאים לצביעת הרקע, השולחן או אדן החלון, עם התייחסות לצבעי הרימון. · התלמיד מתחיל לצבוע את הקומפוזיציה, מהרחוק לקרוב בהנחיית המורה. · לאחר שסיים לצבוע התלמיד יחליט על מקור האור ומהיכן הוא מגיע וילמד לצבוע אור וצל.