יום ד', ז’ בתשרי תשע”ה







.

"אילנות" הוא בית-ספר ממלכתי לילדים וילדות, לנערים ונערות הלוקים בנכויות פיזיות כתוצאה משיתוק מוחי, מחלות ניווניות, תסמונות שונות ותאונות. שיתוק מוחי הינו תסמונת שמקורה בפגיעה במערכת העצבים המרכזית. פגיעה זו גורמת לתפקוד מוטורי לקוי ברמות שונות. תסמונת זו יכולה להיות מלווה גם בליקויים נוספים כמו פגיעה בשפה ובדיבור, פגיעה במערכת החושית, פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי על הרצף שבין לקויי למידה ועד לפיגור קשה. "אילנות" הוא בית-ספר ממלכתי אזורי לילדי ירושלים והפריפריות הקרובות (מעלה אדומים, מטה יהודה, בית שמש) ועד לרחוקות (מודיעין, אשקלון ועוד). תלמידים אלו מופנים לבית ספרינו על ידי וועדות השמה. ב-"אילנות" לומדים כ-78 תלמידים בגילאי 6 - 21. אוכלוסיית בית-הספר מגוונת: יהודים על כל גווניהם, מוסלמים ונוצרים. בבית-הספר מונה 12 כתות. החלוקה לכיתות נעשית על פי שיקולי התאמת התלמיד לגיל, רמה קוגניטיבית ובשלות רגשית חברתית. מטרת תכנית הלימודים היא לקדם ככל הניתן את התלמידים בתחומי הלימוד השונים, להקנות להם עצמאות מרבית ומיומנויות ניהול עצמי. לכל תלמיד נבנית תוכנית לימודים אינדיבידואלית המסתמכת על יכולותיו בתחומים הלימודיים והשיקומיים מחד ועל השאיפה לקדמו לקראת מטרות ברות השגה, מאידך. המטרות האישיות המגובשות בהתייעצות בין הצוות, התלמיד ומשפחתו. בבית-הספר פועל צוות רב תחומי המונה מעל ל- 90 איש: מורים לחינוך מיוחד, סייעות טיפוליות, מטפלים רגשיים במוזיקה, בתנועה ובעזרת בעלי חיים. מורים מקצועיים לאומנות, למחשבים ולחינוך גופני, קונדוקטורים מומחים לגישת החינוך המדריך, פסיכולוגים ועובדות סוציאליות. הצוות הפרה רפואי כולל פיזיותרפיסטים, מרפאים בעסוק, קלינאיות תקשורת והידרותרפיסטים. בצוות הרפואי ישנן רופאה ואחות. מתווספים אל הצוות עובדי מנהל ושירותים. התלמידים מגיעים לבית-הספר בהסעות מיוחדות המאורגנות ע"י הרשויות המקומיות בהן הם מתגוררים. בית-הספר פתוח החל מן השעה 07:30 לקבלת התלמידים המגיעים מוקדם. יום הלימודים מתחיל בשעה 8:00 בה נכנסים התלמידים לכיתות ומתארגנים לקראת ארוחת הבוקר ו/או תחילת הלימודים. יום הלימודים נמשך עד השעה 15:30 ובימי ו' עד השעה 12:00 כאשר שתי הפסקות מפרידות את מהלך יום הפעילות הלימודית והשיקומית. התלמידים אוכלים בביה"ס שתי ארוחות ביום: ארוחת בוקר אותה מביאים מהבית וארוחת צהריים חמה המסופקת ע"י העירייה. כאן המקום לציין כי האכילה וכן ההליכה לשירותים מהווים פעילות טיפולית והזדמנות לעבודה על המטרות האישיות שנקבעו לכל תלמיד/ה. בהיות "אילנות" בית-ספר שיקומי לילדים נכים, אגודת איל"ן שהיא ארגון הגג המסייע לילדים ונערים עם נכויות, מסייעת לבית-הספר במספר תחומים: קייטנות בקיבוצים בחודשי הקיץ, הפעלת מועדונית בשעות אחר הצהריים שלוש פעמים בשבוע, בסיוע למשפחות ובהפעלת הבריכה הטיפולית. צוות מתנדבים גדול עובד ב-"אילנות". בנות ובני שרות לאומי, מתנדב מחו"ל ומתנדבים נוספים בתחומים שונים. צוות מיוחד של מתנדבים מתפעל סדנה הבונה מכשור וציוד לתלמידינו. בית הספר שם דגש על השימוש במחשב ככלי ללמידה, לתקשורת ולהנאה, לשם כך מותאמים עזרים ואביזרים מיוחדים המאפשרים לתלמידנו להפיק את המרב בתחום זה. שלוש פעמים בשבוע מתקיימת פעילות בשיטת פטו ההונגרית בעזרת "עמותת צעד קדימה" עד שעה 15:30 לקבוצת הצעירים. קבוצת הבוגרים של "צעד קדימה" מפעילה גם את דירת האימון למתבגרים/ות. הבוגרים יוצאים לדירת האימון המופעלת ע"י העמותה ושוהים בדירה בקהילה עד ליום המחרת. בדירה עובדים הנערים והנערות על קידום מיומנויות מוטוריות וחברתיות על מנת לפתח את היכולת לקחת אחריות על חייהם ולנהל עבור עצמם חיים של איכות. התלמידים המשתתפים בפרויקט זה זוכים גם, אחת לשבוע, לפעילות בימי ב', בין השעות 13:00-15:30. בחופשות סוכות (שלושה ימים), חנוכה (חמישה ימים), פסח (בשבוע שלפני הסדר), וכן בכל חודש יולי ומחצית חודש אוגוסט מתקיימת קייטנה בין השעות 08:30 - 12:30 המופעלת ע"י צוות מורות, סייעות בבית-הספר, מתנדבי שירות לאומי, צוות פרה רפואי וטיפולי. בית-ספר "אילנות" פתוח לרעיונות ושיטות חדשות יישומיות לילדים נפגעי שיתוק מוחי. בית הספר שם לעצמו כמטרה את קידום יכולות הניהול העצמי של כל תלמיד ותלמידה. דגש מיוחד מושם על תוכניות תעסוקה בניהן סדנאות עבודה בבית הספר ושילובים במקומות תעסוקה חיצוניים. שילוב התלמידים בקהילה נעשה דרך פעילויות כיתתיות ובית ספריות בקהילה ופעילויות בשיתוף בתי ספר אחרים (לדוגמה: שילוב בשיעורים ופעילות משותפת עם בית ספר "גוננים", פעילות המתקיימת זו השנה ה-15 יחד עם בית הספר "קשת" ועוד). בית הספר פותח את דלתותיו בפני סטודנטים בתקופות ההכשרה והעבודה המעשית שלהם: סטודנטים לחינוך מיוחד, לריפוי בעיסוק, לקלינאוּת תקשורת ועוד... כמו כן מהווה בית הספר גורם מתווך בין התלמיד או התלמידה לבין מסגרות התנדבותיות המפעילות פעילויות העשרה לתלמידנו כמו: פר"ח, חונכות של בית הספר לריפוי בעיסוק, פעילויות של "בית הגלגלים" "קו לחיים" ועוד.